
Bordeaux on vanha kaupunki, joka on rakennettu ennen autoja. Paras tapa liikkua ydinkeskustan alueella onkin ehdottomasti kävely, etenkin kun kaupungissa on otettu tiukka linja yksityisautoiluun: koska ilman kieltoja autojen määrä historiallisessa keskustassa olisi niin suuri, että kukaan ei kuitenkaan pääsisi eteenpäin, on suuri osa keskustaa muutettu kävelyalueeksi. Joidenkin laskujen mukaan kyseessä on maailman suurin kävelykeskusta.
Aivan autoton keskusta ei kuitenkaan ole, koska sinne sallitaan luonnollisesti huoltoajo ja myös asukkaat voivat tulla autolla suljetulle alueelle. Jotkut muutkin huijaavat portteja ja ajavat keskustaan. Huoltoajoa on ennen kaikkea aamuisin, mutta sen jälkeen historiallinen keskusta onkin miellyttävästi lähes autoton. Olisipa muuallakin vastaavia!
Satunnaisten autoilijoiden ja esimerkiksi turistien kannalta tilanne on kuitenkin hankala, sillä sisälle kävelykeskustaan ei pääse. Lisäksi liikenne sen ulkopuolella on usein ruuhkaista ja sekavaa – kaupungissa on tehty paljon työtä liikenteen sujuvoittamaksi, mutta autoja on yksinkertaisesti liikaa. Kävelykeskustan ulkopuolella joka puolella on suuria parkkihalleja, joihin auto kannattaakin suosiolla jättää.
Bordeaux'ssa on hyvä raitiovaunuverkosto. Kolme linjaa (pian avataan neljäs) halkoo kaupunkia esikaupumgeista toiseen, ja raitiovaunulla pääseekin todella kätevästi paikasta toiseen. Ainoa olennainen poikkeus on joen "toinen puoli", sillä sinne menee vain yksi linja ja se jatkaa joen ylitettyään suoraan sisämaahan. Näin esimerkiksi joen varrella olevat Darwin-tapahtumakeskus tai uusi Arkea Arena ovat hieman kaukana linjasta. Bussit toki kulkevat – ja bussilinjoja on muutenkin kiitettävän hyvin.
Bordeaux'n paikallisliikenneyhtiö on nimeltään TBM (eli Transports Bordeaux Métropole). Se myy kertalippujen lisäksi kymmenen kerran lippuja, kausilippuja 1-7 vuorokaudeksi, ryhmä- ja perhelippuja sekä erityisesti turisteille tarkoitettuja lippuna. Niitä voi ostaa toimipaikoista (mm. Gambetta tai Quinconces) ja automaateista. Kortit käyvät hyvin kaikkialla, paitsi liikenneväleineissä. Lippuja voi ostaa ja käyttää myös kännykällä lataamalla Witick-sovelluksen.
TBM operoi myös liikennettä joella ja se vastaa myös V3-kaupunkipyöristä. Lainaus- ja palautusasemia on runsaasti ja yleisesti pyörät ovat hyviä, joskin hieman raskaita. Valikoimassa on nyt myös sähköpyöriä. Ajelu jokilaivalla vaikka keskustasta Lormontiin on mukava pikkuristeily ja maksaa normaalin paikallisliikennelipun verran sarjalipulla tai sovellusella maksettaessa. Laivalta ostettavat kertaliput ovat kalliimpia.
Pyöräily on erinomainen tapa liikkua, sillä Bordeaux on suurelta ostin tasaista ja kaupungissa on varsin hyvä pyörätieverkosti. Kaupungilla osa pyöräilyyn osoitetuista paikoista on bussikaistoja tai hiljaisempia teitä, joilla usein saa ajaa pyörällä myös muuta liikennettä vastaan. Kaupundista pääsee aina rannalle saakka erityistä "vihreää tietä" pitkin. Kyseessä on vanha rautatie, mistä on tehty kevyenliikenteenvälylä. Toinen vastaava vie sisämaaan viinialueille aina Sauveterreen saakka.
Perinteisten taksien lisäksi myös Uber toimii Bordeaux'ssa. Tarjolla on myös paikallisia vastaavia tilaustaksisysteemeitä, mutta usein niiden kuljettajat ovat myös mukana Uberissa.
TGV-junalla Pariisista
Yleensä Suomessa ei hahmoteta, kuinka etelässä Bordeaux on. Autolla matka Pariisista kestää vähintään viisi tuntia moottoritiellä – etelässä Madrid on lähes saman matkan päässä, tosin välissä olevat Pyreneet tekevät menon sinne hankalammaksi. Moottoritie Pariisista on kuitenkin suora ja kätevä, tosin Suomen suunnasta tultaessa myös moottoritie Clermont-Ferrandin kautta voi olla kätevä. Sen kautta esimerkiksi Saksasta ajo kestää yhden pitkän päivän.

Pariisista tultaessa ehdottomasti paras kulkuväline onkin juna, TGV, Ranskan rautateiden suurnopeusjuna. Suuri osa vuoroista hujauttaa matkan kahdessa tunnissa ja neljässä minuutissa (aikataulun mukaan) ja lähtöjä kummastakin suunnasta on yhtenään. Pariisissa asema on Montparnasse. TGV:llä voi jatkaa eteenpäin Toulouseen, tosin sinne juna kölkyttelee normaalivauhtia Bordeaux'sta lähdön jälkeen. Junayhteydet myös Biarriziin, Välimeren rannalle ja ylös Normandiaan sekä Bretagneen ovat hyvät.
Hyvät lentoyhteydet
Pariisiin pääsee myös lentokoneella. Lento kestää hieman yli tunnin ja lentoja on useita päivittäin. Enää lähes tunnin välein lähteneitä "sukkulalentoja" Orlyn asemalle ei ole, vaan kaikki Pariisin-lennot menevät Charles-de-Gaullen asemalle, minne pääsee suorilla Air Francen ja Finnairin lennoilla Helsingistä. Bordeaux'n lentoasemaltapääsee suorilla lennoilla yli 50 kohteeseen Euroopassa, Afrikassa ja Amerikassa. Ranskan sisällä suorilla lennoilla pääsee lisäksi mm. Lyoniin, Marseilleen, Strasbourgiin, Lilleen ja Nizzaan.

Matka Helsingistä Bordeaux'iin käy kätevästi joko Air Francella tai Finnairilla Pariisin kautta tai KLM:n siivin Amsterdamin kautta: KLMlentää monta lentoa päivässä niin Bordeaux'iin kuin Helsinkiinkin, ja usein odotusaika on juuri sopiva. Air France käyttää Helsingin-lennoillaan uusia Airbus A220 -koneita ja vaihto Charles de Gaullen Terminaali 2:n F-osassa on yleensä lyhyt ja nopea. Korona-aikaan myös opasteet on uusittu, joten tien löytää ilman ranskantaitoakin nyt hyvin.
Lentoasemalta Bordeaux'ssa kaupungiin edullisimmin ja varsin kätevästi bussilinjalla 1 (Lianes 1). Linja lähtee kaupungin puolella rautatieasemalta, ajaa Gambetta-aukion luona olevan Mériadeck-kauppakeskuksen ohitse ja jatkaa siitä Mérignacin keskustan sekä sen luona olevien kauppojen kautta lentoasemalle. Ensimmäiset vuorot lähtevät viiden aikaan aamulla, viimeiset tulevat takaisinpäin lentoasemalta puolenyön jäljeen, ja parhaimmillaan autoja ajaa päivällä noin kymmenen minuutin välein.
Jos pikkurahasta ei ole puutetta, niin yksityiskone on myös yksi vaihtoehto. Tämä kannattaa mainita Bordeaux'n kohdalla erityisesti siksi, että Dassault Falcon -liikesuihkukoneet tehdään Bordeaux'n lentoaseman luona.
Voit myös kävellä...
Rahankäytön toinen ääripää matkanteossa on patikointi. Kuuluisa Pyhän Jaakobin pyhiinvaellusreitti, Camiño de Santiago, kulkee Bordeaux'n kautta ja kaupungissa on myös palveluita sekä majatalopatikoijille.
- Log in to post comments
Comments